Co warto wiedzieć o HMB?

HMB to jeden z ważniejszych preparatów kulturystycznych. Co jednak ciekawe, historia tego suplementu w kulturystyce jest dość specyficzna. Z początku, HMB było reklamowane jako znakomity środek służący do budowy tak zwanej suchej, to znaczy beztłuszczowej masy mięśniowej. Badania naukowe nie potwierdziły jednak takiego działania tego preparatu. Ogłoszono wtedy „odwrót” od stosowania HMB jako suplementu nieskutecznego. Ostatnie badania naukowe dowodzą jednak, że chociaż HMB nie służy do budowy beztłuszczowej masy mięśniowej, to jednak suplement ten nadal może być bardzo pożyteczny dla osób pracujących nad rozbudową swojej sylwetki. Dlaczego? Przyjrzyjmy się tej kwestii nieco bliżej i postarajmy się udzielić odpowiedzi na to pytanie.

Co warto wiedzieć o HMB?

Mówiąc językiem naukowym, HMB to beta-hydroksy-beta-metylomaślan. Jest to jeden z najistotniejszych kwasów tłuszczowych, ktore biorą udział w procesie powstawania w ludzki organiźmie leucyny(mówiąc dokładniej, HMB stanowi jeden z efektów tego procesu).

Badania naukowe dowodzą, że odpowiednio stosowany HMB spełnia funkcję anaboliczną a także wyraźnie wspiera funkcje anty-kataboliczne innych stosowanych suplementów. Beta-hydroksy-beta-metylomaślan bierze znaczący udział w procesie metabolizmu węglowodanów, dzięki czemu przyjmowanie HMB zwiększa skuteczność stosowanych równocześnie odżywek służących do wspierania budowy masy mięśniowej, czyli masówek. Do efektów stosowania HMB zalicza się między innymi przyrost masy mięśniowej, wzrost siły i wytrzymałości mięśni a także ochronę masy mięśniowej przed procesami o charakterze katabolicznym.

Kto powinien sięgnąć po HMB?

HMB, czyli beta-hydroksy-beta-metylomaślan, to suplement polecany zwłaszcza osobom, które znajdują się w początkowych stadiach pracy nad swoją sylwetką. Organizm nie jest wtedy jeszcze „nauczony” odpowiedniego, w pełni efektywnego wykorzystywania dostarczanych mu z pożywieniem lub w postaci odżywek węglowodanów, dlatego przydane jest stosowanie różnego rodzaju „wspomagaczy”(można powiedzieć, że HMB spełnia w stosunku do absorpcji przez organizm węglowodanów podobną funkcję, jaką w stosunku do kreatyny spełnia beta-alanina). Oprócz tego, HMB daje również zauważalny przyrost siły, co pozwala między innymi na bardziej efektywne treningi z dużymi ciężarami.

HMB jest również polecany trenującym, którzy mają zamiar przeprowadzić proces redukcji. Wynika to z tego, że z jednej strony, dzięki zwiększeniu metabolizmu węglowodanów beta-hydroksy-beta-metylomaślan zmniejsza ilość odkładającej się w mięśniach tkanki tłuszczowej, z drugiej zaś strony wydatnie wspiera działanie suplementów o przeznaczeniu stricte anty-katabolicznym, a więc na przykład BCAA.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *