Działanie biotyny

Biotyna lub witamina B7 to rozpuszczalna w wodzie witamina, która jest częścią kompleksu witaminy B – grupy kluczowych składników odżywczych potrzebnych do prawidłowej funkcji metabolicznej, nerwowej, trawiennej i układu sercowo-naczyniowego.

Działanie biotyny

Biotyna działa jak koenzym w organizmie niezbędny do metabolizmu kwasów tłuszczowych, aminokwasów i glukozy. Oznacza to, że gdy spożywana jest żywność, która jest źródłem tłuszczów, białek i węglowodanów, witamina B7 biotyna musi być obecna w celu przetworzenia i wykorzystania tych makroelementów dla energii ciała, do wykonywania czynności fizycznych i do właściwego funkcjonowania psychologicznego.

Biotyna jest również składnikiem odżywczym, który pomaga ludziom zachować młody, atrakcyjny wygląd, ponieważ odgrywa ważną rolę w utrzymaniu zdrowia włosów, paznokci i skóry. W rzeczywistości, biotyna czasami otrzymuje przydomek „H” witaminy, która wynika z niemieckich słów Haar i Haut, które oznaczają „włosy i skórę.”

Biotyna witaminy B7 jest powszechnie dodawana do produktów do pielęgnacji włosów i skóry, chociaż uważa się, że nie jest bardzo dobrze wchłaniana przez skórę i faktycznie musi zostać spożyta, aby była w pełni korzystna. Biotyna można znaleźć w żywności, takiej jak podroby, jaja, awokado, kalafior, jagody, ryby, rośliny strączkowe i grzyby.

Niedobór biotyny

Niedobór biotyny witaminy B7 jest rzadkością w krajach, w których ludzie spożywają ogólnie dość kalorii i jedzenia. Wynika to głównie z trzech powodów: zalecane dzienne zapotrzebowanie jest stosunkowo niskie, wiele popularnych pokarmów dostarcza biotynę, a naukowcy są przekonani, że jelitowe bakterie trawienne mają zdolność do samodzielnego tworzenia biotyny witaminy B7.

Biotyna jest rozpuszczalna w wodzie, co oznacza, że przemieszcza się w krwioobiegu i wszelkie nadmiarowe lub niewykorzystane ilości obecne w organizmie są eliminowane z moczem. Dlatego organizm nie gromadzi zapasów biotyny i bardzo trudno jest spożywać jej zbyt dużo, ponieważ poziomy uznawane za toksyczne są bardzo rzadkie. Oznacza to jednak, że należy codziennie spożywać małe ilości witaminy B7 niemal codziennie, aby utrzymać wystarczającą ilość zapasów w organizmie.

Osoby, u których występuje zwiększone ryzyko niedoboru biotyny witaminy B7, obejmują:

  • długotrwałe stosowanie niektórych leków
  • przedłużone stosowanie antybiotyków
  • zaburzenia wchłaniania jelitowego
  • poważne zaburzenia trawienne, takie jak choroba Crohna, celiakia lub zespół nieszczelnego jelita.

Objawy niedoboru biotyny

Chociaż niedobór biotyny jest bardzo rzadki, kiedy występuje, objawy mogą obejmować:

  • sucha podrażniona skóra
  • kruche włosy lub utrata włosów
  • brak energii lub chroniczne zmęczenie
  • problemy przewodu pokarmowego i jelit
  • bóle mięśni
  • uszkodzenie nerwów
  • zmiany nastroju
  • skurcze
  • mrowienie w kończynach
  • upośledzenie funkcji poznawczych

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *