Jak poradzić sobie z uporczywym chrapaniem?

Z chrapaniem zmagają się miliony Polaków. Niestety ale dolegliwość ta jest uciążliwa w szczególności dla osób z najbliższego otoczenia osoby chrapiącej. Część osób w tym przeważnie te samotne nie zdają sobie nawet sprawy z tego jak głośne i nieprzyjemne dźwięki wydawane mimowolnie w nocy są w stanie uprzykrzyć życie. Dolegliwość ta najczęściej występuje u mężczyzn kobiety stanowią bowiem zaledwie 20% osób chrapiących.

Chrapanie, czym ono właściwie jest?

Nieprzyjemne i głośne dźwięki dobiegające z gardła podczas snu spowodowane są poprzez zapadanie się miękkich tkanek w tylnej części gardła. Dodatkowym czynnikiem powodującym chrapanie jest zbyt niski przepływ powietrza podczas oddychania. Język i gardziel wprawiana jest w drgania, których konsekwencją są właśnie te głośne i uporczywe dźwięki. Warto dodać, że chrapanie może osiągać głośność nawet kilkudziesięciu decybeli. Na szczęście samo w sobie nie jest oznaką żadnej z groźnych i zagrażających życiu chorób. Jednak chrapania nie należy mylić się z tzw. bezdechem sennym czyli mimowolnym wstrzymywaniem funkcji oddechowych na okres nawet jednej minuty.

Sposoby na poradzenie sobie z uciążliwym chrapaniem

Chrapanie bardzo często spowodowane jest niewłaściwym stylem życia dlatego też zmiana niektórych codziennych nawyków może okazać się rozwiązaniem tego problemu. Dlatego też nie należy od razu wpadać w panikę ponieważ w większości przypadków chrapanie można unieszkodliwić domowymi metodami bez interwencji lekarza specjalisty. Co zatem warto robić?

Odpowiednia higiena snu i sypialni

Zaniedbanie higieny snu może w dużej mierze odbić się na jego jakości. Dlatego też warto pochylić się nad tym tematem. Odpowiednie przygotowanie sypialni nie tylko wpłynie na jakość snu ale może także zmniejszyć chrapanie. Temperatura pokoju sypialnego powinna oscylować w okolicach od 18 do 21 stopni Celsjusza natomiast wilgotność najlepiej gdyby utrzymywała się na poziomie wynoszącym od 40 do 60%. Ważną kwestią jest także, wietrzenie pomieszczenia dzięki czemu dostarczone zostanie tam świeże powietrze. Bardzo ważny jest także dobór odpowiedniego materacu oraz poduszki. Powinny one dopasowywać się do ciała tak aby zapewnić odpowiedni komfort i odprężenie dla wszystkich mięśni podczas snu.

Duże znaczenie ma również pozycja snu. Osoby chrapiące najczęściej sypiają w pozycji „na wznak”. Nie jest to dobra pozycja przynajmniej dla osób zmagającym się z problemem chrapania. Dzieje się tak ponieważ takie ułożenie ciała sprawia, że język opada do tyłu gardła a usta zostają otwarte co powoduje zwężenie się kanału nosogardła. Aby więc zminimalizować ten problem należy wybierać pozycje „na boku” bądź też „na brzuchu”.

Kwestie zdrowotne

Stosowane na co dzień używki mogą znacznie popsuć jakość snu jak i być bezpośrednią przyczyną chrapania. Nikotyna odpowiada bowiem za odkładanie się śliny w miejscach takich jak krtań oraz tchawica. Z tego powodu gardło palacza jest podrażnione a w okolicach śluzówek mogą nawet pojawiać się obrzęki. Alkohol odpowiedzialny jest natomiast za zwiotczenie mięśni gardła i języka. Chcąc lepiej się wyspać należy zrezygnować ze spożywania alkoholu na minimum 2-3 godziny przed samym snem. Leki nasenne i uspokajające mają działanie bardzo podobne do alkoholu dlatego zalecane jest także ich zmniejszenie bądź całkowite odstawienie.

Chrapanie, które pojawia się jedynie okresowo może być spowodowane niedrożnymi drogami oddechowymi. Dlatego też warto monitorować swój stan zdrowia ponieważ katar, powiększone migdałki czy też zapalenie zatok może być bezpośrednią przyczyną chrapania. Z tego też powodu warto dokładnie wyczyścić drogi oddechowe przed snem a także skropić pościel olejkiem eukaliptusowym.

Za chrapanie może być odpowiedzialna również zbyt duża ilość nagromadzonej tkanki tłuszczowej. Powoduje ona bowiem ucisk dróg oddechowych utrudniając prawidłowy przepływ powietrza.

Przy walce z chrapaniem warto posiłkować się także ziołami oraz preparatami dostępnymi bez recepty w aptekach. Zioła na jakie należy zwrócić uwagę to melisa, ziele tymianku, mięta pieprzowa a także gorzknik. Stosować można je w postaci naparów bądź do inhalacji.

Więcej sposobów i porad dotyczących walki z uciążliwym chrapaniem znajduje się na stronie:  sposobynachrapanie.pl

Uciążliwe chrapanie – kiedy należy zgłosić się do specjalisty?

Jeśli żadne z powyższych sposobów nie pomoże w walce z chrapaniem wtedy należy bezzwłocznie zgłosić się do lekarza specjalisty czyli w tym przypadku laryngologa. Zbada on dokładnie co jest przyczyną chrapania. Najprawdopodobniej będzie to krzywa przegroda nosowa, przerośnięte migdałki lub obecność polipów  w nosie. Schorzenia te można usunąć zabiegiem chirurgicznym. Sprawa będzie miała się podobnie gdy lekarz zdiagnozuje bezdech senny. Jednak w tym przypadku zamiast operacji można otrzymać specjalistyczną maskę na usta i nos, która pomoże z tym problemem.

Chrapanie to uciążliwy problem, z którym jednak można a nawet i należy walczyć. Metod jest wiele dlatego też warto szukać tej najodpowiedniejszej i najskuteczniejszej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *