Poznaj właściwości komosy ryżowej!

Komosa ryżowa – czyli quinoa lub ryż peruwiański – to roślina, która wytwarza bogate w skrobię nasiona, choć nie jest zbożem. Jej niesamowite właściwości i wartości odżywcze od wieków cenione są przez mieszkańców Ameryki Południowej, skąd ta roślina pochodzi. Quinoa jest źródłem pełnowartościowego białka, zdrowych kwasów tłuszczowych, wielu witamin oraz składników mineralnych. Obfituje również w saponiny, dzięki którym może wykazywać działanie przeciwalergiczne, przeciwzapalne czy przeciwgrzybicze.

Komosa ryżowa – właściwości

Białko komosy ryżowej – jako jedno z nielicznych białek roślinnych – zawiera wszystkie aminokwasy, które muszą być dostarczane organizmowi przez pożywienie, gdyż same nie są w nim syntezowane. Co ciekawe, tradycyjne zboża są ubogie w te aminokwasy, a zawartość białka w komosie ryżowej jest wysoka. Dzięki temu quinoa może być doskonałą alternatywą dla białka pochodzenia zwierzęcego i dzięki temu zagościć w diecie wegetarian, oraz osób, które ze względów zdrowotnych muszą ograniczyć spożywanie mięsa.

Komosa ma potencjalne działanie antynowotworowe – czytaj więcej. Z badań krakowskich naukowców wynika, że wyciągi z nasion, kiełków oraz liści komosy ryżowej hamują proliferację komórek raka prostaty. Badania były dotychczas wykonywane na szczurach.

Wiadomo jednak też, że ziarna komosy ryżowej zawierają sporo tłuszczów nienasyconych (głównie kwasu linolenowego, oleinowego oraz linolowego). Zatem spożycie tych ziaren przyczynia się do obniżenia poziomu cholesterolu, zmniejsza także ryzyko miażdżycy oraz innych chorób układu krążenia.

Wartości odżywcze ugotowanej komosy ryżowej w 100g

  • wartość energetyczna – 120 kcal
  • białko ogółem – 4,40 g
  • tłuszcz – 1,92 g
  • węglowodany – 21,30 g (w tym cukry proste 0,87 g)
  • błonnik – 2,8 g

Witaminy:

  • tiamina – 0,107 mg
  • ryboflawina – 0,110 mg
  • niacyna – 0,412 mg
  • witamina B6 – 0,123 mg
  • kwas foliowy – 42 µg
  • witamina A – 5 IU
  • witamina E – 0,63 mg

Minerały:

  • wapń – 17 mg
  • żelazo – 1,49 mg
  • magnez – 64 mg
  • fosfor – 152 mg
  • potas – 172 mg
  • sód – 7 mg
  • cynk – 1,09 mg

Komosa ryżowa – zastosowanie w kuchni

Komosa ryżowa ma lekko słodkawy smak, więc nadaje się zarówno do przyrządzania dań głównych, jak i deserów. Może zastąpić na talerzu ryż, kaszę, makaron czy ziemniaki. Świetnie sprawdzi się również jako składnik zup, gulaszu czy sałatek. Można ją także wykorzystywać do wypieku ciast. Prażone ziarna komosy mogą być dodatkiem do jogurtu.

Komosa ryżowa jest dobra dla cukrzyków, ponieważ ma niski indeks glikemiczny (IG = 35). Jest też źródłem błonnika, który obniża poziom glukozy we krwi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *